Ce este PageRank-ul?

Când două pagini discută între ele despre creșterea page-rankului, vorbim despre conceptul (prescurtat PR) care stă la baza (apariției) motorului de căutare Google.

Ca valoare, PR-ul unei pagini A este o cifră care se calculează după formula următoare*, având ca rezultat un algoritm pe baza căruia au ajuns să fie analizate hiperlegăturile din internet:

*PR(A) = (1 – d) + d * SUM ((PR(I->A)/C(I)) unde:

  • PR(A) este PageRank-ul paginii A.
  • d este in general 0,85.
  • PR(I->A) este PageRank-ul paginilor I care conțin un link catre A.
  • C(I) este numărul de linkuri ale paginii I.
  • PR(I->A)/C(I) este valoarea PR pe care A o primește de la I.
  • SUM (PR(I->A)/C(I)) este suma tuturor valorilor PR pe care A le primește de la paginile care conțin linkuri către ea

webpagesAcest algoritm dezvoltat și patentat în 1996 de către Larry Page, unul din fondatorii Google, a fost folosit la dezvoltarea principalului motor de căutare pe internet, pentru a acorda fiecărui element dintr-o mulțime de documente (pagini) interconectate prin hiperlegături o anumită pondere (valoare), cu scopul măsurării importanței sale relative în cadrul mulțimii.

Premisa de la care pornește PR-ul (în baza Teoriei citărilor, dezvoltată prin anii ’50 la Universitatea Pennsylvania) este următoarea: cu cât are mai multe link-uri de calitate în site-uri diferite, cu atât un site va fi mai bun (și la fel, rank-ul său mai mare în motoarele de căutare). În ciuda modificărilor destul de dese operate de Google în algoritmii săi de căutare în rețea, se pare că Page Rank-ul este încă actual și valoros. Formula sa de calcul s-a complicat, în timp, cu scopul eliminării legăturilor irelevante.

Astfel că acum există și site-uri cu Page Rank mic care sunt listate foarte sus în motoarele de căutare, fapt care a generat confuzii în rândul specialiștilor nou-apăruți în domeniul (relativ nou, și el) numit optimizare SEO. Aceștia își învățaseră clienții că este mai probabil ca paginile cu Page Rank mai bună să apară între primele rezultate ale căutării Google. Ce contează acum pentru o pagină web este să aibă atât un conținut relevant, cât și un număr de vizitatori care să o califice pentru AdWords. Despre acest domeniu (legat de publicitate), în articolul următor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *