Migrare blog pe site

Încercare de resuscitare a bloggingului

De ieri, compania Automattic – cea care administrează Wordpress.com – a scos la vânzare domeniile .blog, într-o încercare de a relansare a ideii de blogging. Specialiștii o consideră „probabil ultima zvâcnire a ideii de blog”, iar în cazul unei nereușite se așteaptă ca platforma WordPress să intre în declin, cel puțin în forma actuală. Care ar fi motivele acestor anticipări? Problema este că în zilele noastre, oricine are o părere și-o va afișa (mult mai sumar) pe Facebook sau pe alte platforme: tumblr.com pentru imagini, sau pinterest pentru colecții de notițe sub forma unor galerii – ultima devenind practic o rețea de socializare și merită o paranteză.

Platforma pinterest

Pinterest are deja 70 de milioane de utilizatori, dintre care 500.000 sunt pagini de brand. Pentru că se bazează pe imagini și estetică, 80% din totalul celor care folosesc Pinterest sunt femei :-) Ultimele statistici arată că Pinterest aduce de 4 ori mai multe venituri per click decât Twitter și cu 27% mai multe decât Facebook și este a patra sursă de trafic!

Revenind la blogging, platforma wordpress.com este cea care (alături de blogspot.com aparținând Google și transformată ulterior în blogger.com) a oferit bloggerilor posibilitatea de a-și alege un nume de domeniu gratuit cu condiția să fie urmat de wordpress.com, în genul numeprenume.wordpress.com

Mulți bloggeri au pornit așa, deoarece această variantă îi scutea nu doar de grija achiziției unui nume de domeniu dar (unele, cu plata anuală) și a unui plan de hosting, adică un abonament pe serverul unei firme care găzduiește acel domeniu plus o platformă de administrare a conținutului (WordPress, Joomla sau Drupal), despre care am scris aici.

Domenii TLD

Multă vreme, internetul s-a concentrat în jurul domeniilor internaţionale de genul .com (pentru firme, prescurtarea de la commerce), .org (organizații), .net (de la rețea), dar şi regionale (.ro, .eu, .co.uk, .fr, .it, etc.). Dacă TLD erau considerate open (oricine putea înregistra astfel de domenii), cele educaționale erau rezervate doar acelor entități iar pentru domeniile regionale este necesară de regulă dovada rezidenței într-unul din statele pe care le deservesc. În ultimii ani au fost deblocate tot mai multe domenii, în general dedicate diverselor activități (.info, .pro, .news), iar odată cu reglementarea apariției lor s-a intrat în ceea ce se numește ICCAN-era generic-TLDs.

Domeniul .blog

blog_logoIeri, 21 noiembrie, a fost lansată extensia ”blog”, pe care optimiștii o consideră printre puținele newTLD interesante (celelalte domenii noi fiind indexate abia după domeniile de top tradiționale), deoarece oferă posibilitatea de mapare fără restricții a blogurilor. Bloggerii de succes oricum își achiziționaseră deja domenii de genul numeprenume.ro sau numeprenume.com renunțând la vechiul domeniu (gratuit) de pe wordpress sau blogspot. De ce asta? Doar platforma WordPress.com oferea și până acum posibilitatea achiziționării (chiar prin ei) a unui domeniu .com sau maparea unui domeniu .ro achiziționat de la rotld.ro.

Această mapare de domeniu, pe lângă costul de 13 usd, mai presupunea și un cost al redirecționării (18 usd/anual) domeniului numeprenume.wordpress.com spre domeniul numeprenume.com achiziționat. Dar aceasta însemna că pentru cei 18 usd achitați pentru redirectare + 13 pentru maparea (translatarea blogului pe site) nu primeai decât un nume mai scurt de domeniu pe care aveai la dispoziție aceleași teme ca și pe blog, în vreme ce pentru o temă de wordpress capabilă de ceva mai mult decât acolo (reclame șamd) trebuia să plătești suplimentar, asta pe lângă găzduirea și numele de domeniu abia achitate. Așa că bloggerii au preferat să renunțe la domeniul wordpress.com cu tot traficul și abonații aferenți. Domeniile .blog promit însă renunțarea la aceste limitări.

Studiu de caz cefilmevad

Până acum 2 luni blogul https://cefilmevad.wordpress.com/ publica minim 1-2 recenzii de film/zi, la care contribuiau 10 autori. Vizualizările s-au menținut în jur de 10.000 / lună, iar în august și septembrie au sărit cu 50%, la 15.000 /lună, așa că am considerat că este momentul să treacă pe domeniu propriu. S-a achiziționat inițial domeniul http://www.cefilmevad.com, pe care urmau să fie postate articolele de pe blog, traduse în limba engleză. După câteva recenzii în maghiară și franceză, s-a decis achiziționarea domeniului http://www.cefilmevad.eu, care funcționează din luna octombrie.

De curând se publică articole despre filme românești și pe http://www.cefilmevad.ro. Cu toate că blogul nu mai este actualizat decât sporadic, el abia acum începe să devină cunoscut: săptămânal se abonează 2-3 persoane la postările de acolo, chiar dacă multe recenzii nu mai apar deloc (autorilor li se pare o muncă în plus să le copieze de pe site pe blog). Ne-am pus întrebarea: cititorilor nu le plac noile formate de site-uri, sau au fost promovate eficient? Evident, este mare și puterea obișnuinței 🙂 așa că a fost achiziționat și domeniul https://cefilmevad.blog spre care va fi redirecționat blogul împreună cu toți abonații.

Deocamdată funcționează redirectarea inversă (de la .blog spre .wordpress.com) deoarece domeniul de pe wordpress este setat drept cel principal, dar există și posibilitatea schimbării celui principal – încercăm mâine.

– în curs –

2 thoughts on “Migrare blog pe site

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *